A Montessori program lényege, hogy a gyerekek önállóságát és természetes kíváncsiságát támogatja. A hagyományos nevelési módszerek gyakran szigorúbbak, az oktatás nagyobb részt irányított, míg a Montessori programban a gyerekek szabadabban, saját ütemükben fedezhetik fel a világot.
Miben más a Montessori nevelés?
- Önállóság hangsúlyozása: A Montessori program támogatja, hogy a gyerekek saját maguk végezzék el a feladataikat, akár az öltözködést, étkezést, vagy egy-egy tevékenység kiválasztását. Az önállóság fejlesztésével erősödik az önbizalmuk és önértékelésük is.
- Szabad választás: A Montessori módszerben a gyerekek maguk dönthetik el, hogy mivel szeretnének foglalkozni, mennyi időt töltenek egy-egy tevékenységgel. Ez segít abban, hogy jobban elmélyüljenek egy-egy dologban, és fokozza a motivációjukat.
- Környezet, ami inspirálja a tanulást: Montessori környezetben minden tárgy úgy van elhelyezve, hogy elérhető legyen a gyerekek számára. Az eszközök és játékok célja, hogy serkentsék a fejlődést és segítsék a képességek elsajátítását, mint például a finommotoros képességeket vagy a koncentrációt.
Mi változott emiatt a bölcsiben?
- Új játékeszközök: A Montessori játékok jellemzően egyszerűek, természetes anyagokból készülnek, és egy adott készséget vagy képességet fejlesztenek. Ilyenek például a fa építőkockák, színes rudak, és különböző érzékelési játékok, amelyek a tapintást, látást és a logikai gondolkodást is ösztönzik.
- Új foglalkozások: A Montessori programban a mindennapi feladatokat is játékos formában végezhetik el a gyerekek, például vízöntés gyakorlása kis kancsóval, vagy cipzárak és gombok kezelése, festegetés. Ezek a tevékenységek nemcsak hasznosak, de segítenek az önállóság kialakításában is.
- Nyugodtabb ritmus: A Montessori módszer követi a gyerekek saját ritmusát, nem siettetik őket, így kevesebb a feszültség és kapkodás a mindennapok során. A gyermekek nagyobb szabadságot kapnak arra, hogy maguk fedezzék fel a világot.
A Montessori programban a nevelés nem irányító, hanem támogató jellegű, amiben a felnőtt nem irányító szerepben van, hanem inkább segítőként van jelen.